Persbericht

Het klimaat verandert, de bouwsector moet dringend koolstofvrij worden, de vraag naar hennepblokken neemt toe ... Voldoende redenen voor IsoHemp om een nieuwe fabriek van 2 hectare groot te openen, op een steenworp afstand van de oude. Dankzij de gloednieuwe fabriek voert IsoHemp zijn productie op tot 5.000.000 blokken per jaar en voldoet het zo aan de strenge kwaliteitsnormen van de bouwsector.

Naar een duurzamere bouwsector

De afgelopen maanden werden we met de neus op de feiten gedrukt: het klimaat verandert en dat heeft ingrijpende gevolgen. Opnieuw een bewijs dat we niet alleen dringend ons gedrag maar ook onze manier van werken moeten veranderen. Naast een betere recycleerbaarheid van gebouwen, het compenseren van schaarse hulpbronnen en energiebesparende renovaties is een kleinere CO2-impact in de bouwsector een van de Europese pijlers op weg naar een duurzame wereld.

“Je moet de nieuwe fabriek ook zien binnen de logica van een duurzamere wereld”, vertelt Olivier Beghin, een van de oprichters van IsoHemp. “Een huis bouwen met hennepblokken is een betaalbaar, gezond en duurzaam alternatief voor de conventionele manier van bouwen. Bovendien heeft die methode een veel kleinere CO2-impact. Dankzij onze nieuwe fabriek gaat onze kwaliteitsnorm erop vooruit en neemt de productiecapaciteit van hennepblokken met 400% toe. Op die manier kunnen we 5 huizen per dag en op termijn tot 1800 woningen per jaar bouwen. Tegelijk leveren we een belangrijke bijdrage tot het koolstofvrij maken van de bouwsector en het bereiken van de ambitieuze Europese klimaatdoelstellingen."

De nieuwe fabriek en haar investeerders

De nieuwe productie-eenheid ligt op een boogscheut van de oude fabriek en beslaat een oppervlakte van 2 hectare. Ze is goed voor een investering van 5 miljoen euro. Voor de ontwikkeling van de nieuwe fabriek kon IsoHemp een beroep doen op zijn investeerders. Het project werd gefinancierd door Nomainvest en Cheniclem Private Equity (de investeringsholdings van respectievelijk de families Noël en Jolly), de SRIW (Société Régionale d'Investissement de Wallonie), de pas in het kapitaal opgenomen JCMLA Holding (vertegenwoordigd door Sophie Leclercq van CIT Blaton), Tharsos Invest (oprichters van Mainsys Group) en de oprichters zelf. Die groep van investeerders positioneert zich als strategische partner en wil IsoHemp helpen om op lange termijn nieuwe groeimijlpalen te bereiken.

Groeiende vraag

“Iedereen beseft dat we dringend anders moeten handelen en leven. We zien de vraag naar hennepblokken duidelijk toenemen”, aldus Beghin. “Deze ontwikkeling is trouwens niet eigen aan Europa. We ontvangen vragen uit de hele wereld, van de Verenigde Staten tot Australië en van Zuid-Afrika tot Brazilië. Om hierop in te spelen, beschikken we nu over een fabriek die uniek is in de wereld. En we hebben alle reden om aan te nemen dat de vraag de komende jaren alleen maar zal stijgen.”

Op langere termijn plant IsoHemp nog meer nieuwe fabrieken. “Als we echt duurzaam willen werken, heeft het geen zin om de hennepblokken meer dan 500 tot 800 km te vervoeren. We geven liever de voorkeur aan de korte keten.”

De nieuwe productielocatie opent duidelijk veel nieuwe perspectieven voor IsoHemp, de wereldleider in hennepblokken. Enerzijds kan het bedrijf voortaan nog beter inspelen op de groeiende vraag uit de vier hoeken van de wereld. Anderzijds is er de diepere Belgische verankering via zijn aandeelhouderschap en de voorkeur voor de korte keten, wat op zijn beurt leidt tot een onberispelijke productkwaliteit.

Over IsoHemp

IsoHemp werd in 2012 in het leven geroepen door Olivier Beghin, Jean-Baptiste de Mahieu en Anthony De Mot. Het bedrijf in Fernelmont vervaardigt hennepblokken voor de bouw- en renovatiesector. IsoHemp positioneert zich als de ideale partner voor een koolstofvrije bouwsector. Met kernwaarden als milieuprestaties, nabijheid en efficiëntie vindt IsoHemp de bouw- en renovatiewereld opnieuw uit via natuurlijke, duurzame en hoogwaardige oplossingen.

IsoHemp biedt zijn klanten uit de residentiële, tertiaire en industriële sector een isolerend, duurzaam en doeltreffend omhulsel voor alle nieuwbouw- en renovatieprojecten. Het werkt uitsluitend met lokale leveranciers.

Wenst u het volledige Persbericht te ontvangen?

Contacteer dan Charlotte de Bellefroid, Manager marketing en communicatie